wordt geboden. Fabrieken als de Bijl, de Klaauw,
't Fortuyn, de Lampetkan, de Grieksche A, de drie
Astonnen en andere wedijveren in productie en soor
ten. Of zij vaak eikaars patronen leenden of zich niet
ontzagen elkanders werk na te maken? Wij vinden
voorwerpen met dezelfde patronen maar in verschil
lende plateelbakkerijen gemaakt. Voorbeelden daarvan
in het Rijksmuseum zijn twee schotels versierd met een
pauw, de eene van „de Lampetkan", de andere, eenigs-
zins anders van uitvoering, van „de Bijl". Wij kennen
deze borden ook van andere fabrieken, terwijl ook
soorten als de pauweveerborden en -bordjes1), blauw
zoowel als polychroom, en apothekerspotten, in ver
schillende fabrieken werden vervaardigd.
Wij laten thans eenige van de beste stukken uit het
18de eeuwsche „blauwe" aardewerk volgen. Daaronder
zijn borden, schotels en andere voorwerpen. De scho
tels en borden onderscheiden zich van hun 17de eeuw
sche voorgangers door hun vorm, het meer voorkomen
van een voetring en hun grooter gewicht zoowel als
door de kleur, teekening en kostuums der voorgestelde
figuren. Wel aardig is het een bord uit de 17de eeuw
eens te vergelijken met een van 1753 met het merk van
de plateelbakkerij „de Porceleyne Byl" en de initialen
H.B., beide beschilderd met een schip2). Men krijgt
dan een indruk van blauw Delftsch uit den bloeitijd
en van den tijd van verval. Onder de 18de eeuwsche
borden zijn er met landschappen, waarbij maandbor-
den en andere series. Voorts ook andere sierborden,
waaronder verschillende met opschriften, zoowel in
Fransch en Engelsch als in het Hollandsch. Voorbeel
den in het Rijksmuseum zijn negen borden van een
serie van twaalf met voorstellingen uit het leven van
Christus naar gravures van Hendrick Goltzius; zeven,
eveneens van een serie van twaalf, maandborden van
de fabriek „de Bijl"3), gemerkt met een bijltje; een
1) T.a.p. afb. 256 en ons vignet. 2) T.a.p. afb. 97 en ons
vignet, en 253. 3) T.a.p. afb. 252.
130