werpen en vooral de versiering veranderen met de
stijlwijzigingen in Frankrijk - Louis XIV en XV
maar de Delftsche plateelbakker was zelden een knap
modelleur en hij paste zich meestal niet zoo heel ge
makkelijk aan de nieuwe stijlvormen aan. Verschillende
stukken zijn gedateerd, zoo bijvoorbeeld een vierkante
theebus in het Rijksmuseum met tafereelen uit de ge
schiedenis van Tobias, met het merk „D.V.K. boot
1700", een werkstuk van de plateelbakkerij „de Boot"
van Dirck van der Kest5In het British Museum
te Londen ziet men een serie blauw-op-witte borden
met figuren, die de teekens van den dierenriem sym-
boliseeren; zij zijn op de achterzijde gesigneerd:
J. Thornhill fecit Delph Aug. 1711 2). De overlevering
wil dat deze borden in Delft zijn geschilderd door den
Engelschen kunstenaar Sir James Thornhill en dat de
serie in het bezit was van zijn dochter, die met den
schilder Hogarth getrouwd was. Het is echter ook mo
gelijk en zelfs waarschijnlijker dat een Delftsch pla
teelschilder de signatuur met de Engelsche schrijfwijze
van het woord Delft als „Delph" van de teekening, die
hem bij de opdracht tot voorbeeld was gegeven, heeft
overgenomen, wat ook gezien de randversiering wel
meer voor de hand ligt. Gedateerde stukken in het
Rijksmuseum zijn een bord van 1712 met een voorstel
ling uit 2 Samuel XIII, 1 en twee stukken met een
onbekend merk I.V.H., namelijk een schotel van 1725
met Europa op den stier, en een vierkante theebus van
1727, waarop Daniël in den leeuwenkuil, Jacob's droom
en andere onderwerpen. Hetzelfde merk en het jaartal
1728 komt voor op drie schotels, waarvan twee met een
landelijk feest en een met den bouw van den tempel
van Jerusalem, de twee laatste met een rand van orna
ment met medaillons, waarin landschapjes. Voorzien
van hetzelfde merk en het jaartal 1729 is een fijn ge
schilderde schotel, afb. 48, waarop Christus voor Caia-
D T.a.p. afb. 203.
2) Zie Old Dutch Pottery and Tiles pl. XXIX fig. 46.
128