al een enkele maal zagen. Voorbeelden van aardewerk
met dit merk in het Rijksmuseum zijn een pyramide
met uitgespaarde vakken en vrouwenfiguren tusschen
bloemornament1) en twee kleine pyramiden met de
toevoeging D.S., die men dus aan Louwijs Victor's
fabriek, de „Dubbelde Schenkkan", toeschrijft; een
hyacinthen- of tulpenvaasje, versierd met strooimotie-
ven, gemerkt \£"2), terwijl eenige andere stukken naast
het monogram de M.P. van de Metalen Pot dragen.
Twee schotels waar nog een Wanli patroon werd na
gevolgd, bevinden zich in het Gemeente Museum te
's-Gravenhage, gemerkt \£"3)
Van omstreeks 1700 dateeren ook een aantal voor
werpen van tamelijk zwaar modelé; zij zijn echter alle
ongemerkt. Wij noemen een borstbeeld van den koning
stadhouder Willem III, beschilderd in blauw, maar met
twee kleine witte kinderfiguren op het voetstuk 4)en
een ovale appliek in cartouche-vorm, waarop twee en
geltjes, die een schild houden met een wapen en het
onderschrift: „Gaal"; beide in het Rijksmuseum te
Amsterdam.
Blauw op wit en paars op wit Delftsch van de
18de eeuw.
De plateelbakkerijen der 18de eeuw hebben in tech
nisch opzicht weinig nieuws in blauw geboden. In de
eerste jaren, nog den bloeitijd van het Delftsch, en zelfs
in latere jaren vindt men wel verzorgd werk, maar dat
is toch uitzondering. Massafabrikatie en het maken
van alle mogelijke vormen en voorwerpen in aardewerk
zijn oorzaak dat haastiger en slordiger werk werd ge
leverd. Het glazuur is dikwijls minder mooi van kleur
en de beschildering vaak grover. De vormen der voor-
D Ta.p. afb. 201. 2) T.a.p. afb. 200. 3) T.a.p. afb. 179.
4) T.a.p. afb. 197.
127