Stukken die de monogrammen of G.K. en of
W.K.1) dragen en overeenkomstige Chineesche deco
ratie in combinatie met Westersche bloemen, komen
met het gemerkte aardewerk overeende of G.K.
gemerkte stukken hebben vaak een fijne zachtblauwe
kleur. Men brengt deze merken wel in verband met de
plateelbakkersnamen Ghijsbrecht Lambrechtsz. Kruyck
en zijn zwager Willem Kleffius, maar voor deze
toeschrijvingen kan men geen bewijzen aanvoeren.
Het komt ons voor dat ook dit werk vaak van later
datum is dan den tijd waarin deze plateelbakkers
werkten.
Zekerheid over het merk en de dateering hebben
wij pas bij de stukken die ornament van het einde van
de 17de eeuw te zien geven en dus minstens dertig
jaar na de werkzaamheid van A. de Keyser zijn ver
vaardigd. Wij zijn geneigd het aardewerk met dit merk,
dat met den „trek" is beschilderd ook daarom tot
deze latere yY- groep te rekenen, omdat wij den „trek"
vooral kennen van het werk van Samuel van Eenhoorn,
die, na zijn dood, in de plateelbakkerij „de Grieksche A"
is opgevolgd door Adrianus Kocx, wiens fabrieksmerk
inderdaad was. Voordat wij over deze groep
met den „trek" spreken, zullen wij dus eerst het aarde
werk, dat of S.V.E. is gemerkt, bekijken. In het Rijks
museum bevinden zich twee geheel overeenkomstige
schoteltjes met Chineesch bloemornament, gemerkt
en met eenigszins blauwig wit en met zwar
ten „trek". Deze „trek", in zwart en soms in paars,
en het eenigszins blauwige en toch zeer mooie wit
zijn kenmerkend voor de plateelbakkerij van Samuel
D T.a.p. afb. 184.
121