komen zes en een half dozijn landschapschilderijtjes
voor en een „porcelein" landschap door Frijtom, voorts
twee vierkante „porceleine" schilderijtjes en twee dito
achtkante landschappen. Er is dus reden aan te nemen,
dat Frederik van Frijtom in „de Metale Pot" plateel
schilder was. In het Rijksmuseum bevinden zich nog een
groote tegel, waarop een legerkamp is voorgesteld1), en
twee kleine ovale plaques, afb. 36, met landschap, die
aan Van Frijtom doen denken. Gedateerde stukken, die
aan hem worden toegeschreven, zijn er ook in buiten-
landsche musea. Wij kunnen die niet alle opnoemen
evenmin als soortgelijke landschappen van andere hand.
Slechts om de betrekking tot Delft zij een tegel ver
meld in het British Museum te Londen met een gezicht
in Delft, de „Zee-visch-marckt en Vleeshal" naar een
gravure van C. Decker in Van Bleijswijck's „Beschrij-
vinge der stadt Delft"2). Aan Van Frijtom wordt ook
toegeschreven de beschildering van borden met zeer
fijne landschapjes, waarvan de rand geheel wit is ge
laten, afb. 37. Deze borden hebben geen voetring, even
min als de zoogenaamde „pannekoekjes", die meer
ronding vertoonen.
Maar wij zouden spreken over vroege gedateerde
stukken en zullen daarvan eenige noemen die zich in
het Rijksmuseum te Amsterdam bevinden en daarbij die
aansluiten, welke hetzij door een inscriptie, hetzij door
hun versiering met het gedateerde werk kunnen worden
vergeleken. Daardoor kunnen wij de fijne blauwschil-
dering van de tweede helft van de 17de eeuw leeren
kennen, de periode waarin onder invloed van den in
voer van Chineesch porselein veel blauw op wit
Delftsch is gemaakt. De gedateerde stukken in het
Rijksmuseum zijn in chronologische volgorde: een
handenwarmer in boekvorm met het wapen van Am
sterdam en een landschapje, welke echter niet alleen
in blauw maar ook met wat geel, oranje en paars is
D Hudig, Delfter fayence afb. 93.
2) Afbeelding in Old Dutch Pottery and Tiles pl. XXII fig. 34.
117