makers van de bekende tegeltableaux. Deze zijn ge
woonlijk gesigneerd. Het is niet altijd duidelijk aan
wien van de twee, genaamd Jan, een tableau moet wor
den toegeschreven. Wij behoeven ons hier niet met een
nauwkeurige onderscheiding bezig te houden; de ta-
bleaux zijn voor ons slechts voorbeelden van een be
paald soort van tegelschilderingen. Verschillende der
tegeltableaux, waaronder ook ongesigneerde, zijn in
paars op wit uitgevoerd. Zij waren zeer gewild. Voor
beelden er van vindt men ook in Hamburg in het Mu
seum für Kunst und Gewerbe, afkomstig uit een huis
in Altona en gesigneerd „Jan Aalmis a Rotterdam";
zij stellen voor de vijf zinnen naar gravures van Jacopo
Amigoni. In het Museum van Oudheden te Rotterdam
bevindt zich onder andere een beschadigd tegeltableau
met een vaas met bloemen in blauw, welke het fabrieks-
teeken was van de tegelbakkerij van de familie Aelmis,
genaamd „de Bloempot". In het Gemeente-archief te
Rotterdam worden teekeningen voor tegels en tegel
tableaux van „de Bloempot" bewaard. Aan deze tegel
bakkerij kan men ook tafereelen, die gecopieerd zijn
naar gravures van de in 1719 verschenen „Zegepraa-
lende Vecht" toeschrijven, die zich in Londen bevinden
in het Victoria and Albert Museum; zij zijn echter van
later datum en niet meer uit den tijd toen de familie
Aelmis „de Bloempot" exploiteerde. Blijkbaar is er
ook vaatwerk in de tegelbakkerij dezer familie gemaakt.
Het merk met datum „J. Aelmis 1731 C.B." met een
ster komt op enkele voorwerpen voor en evenzoo een
monogram dat van Jan Aelmis kan zijn.
Het is zeer waarschijnlijk dat er stukken, ook van
fijne kwaliteit, zijn die wij als „Delftsch" beschouwen,
maar die in Rotterdam zijn gemaakt. Immers reeds in
1614 verkreeg Claes Wijtmans daar zijn patent voor
het maken van alle soorten van porselein, bijna over
eenkomend met de porseleinen die van verre landen
kwamen. Wij kunnen echter geen ander werk dan het
bovenbesprokene als Rotterdamsch aanwijzen en feite-
103