volgd naar prenten van C. J. Visscher en is uitgevoerd
in matblauw op wit, verlevendigd met een beetje groen,
oranjerood en geel. Een groote figuur van een ridder
met het opschrift „Het Graefscap van Bueren" bevindt
zich eveneens in het Rijksmuseum.
Nu wij van de tegeltableaux in blauw op wit de
oudste hebben besproken, moeten wij ons bezighouden
met de tegeltableaux, waaraan de namen zijn verbonden
van de welbekende Rotterdamsche tegelschilders Bou-
meester en Aelmis. Cornelis Boumeester, die groote ta-
fereelen in blauw op wit uitvoerde, meestal schepen op
zee, met soms wat kleur voor vlaggen en wimpels, maar
ook landschappen, teekende zijn werk met zijn naam
of zijn monogram C.B.M. Hij werkte omstreeks 1675
tot kort na 1700 en stierf in 1733. Tegelschilderijen
van groot en klein formaat van zijn hand of fragmen
ten daarvan komen in verschillende musea voor; zij
zijn meestal uit oude huizen gebroken. Zoowel in het
Rijksmuseum te Amsterdam als in het Museum van
Oudheden te Rotterdam vindt men goede voorbeelden.
Onder de tableaux in Amsterdam is het groote met
schepen op zee, omsloten door een rand van smalle
paarse tegels, gemerkt C. Boumeester. Als voorbeeld
kozen wij een kleiner tableau in Amsterdam, ajb. 32,
met schepen op een stormachtige zee, gemerkt g
Verder noemen wij nog slechts een handelskade met
toren en een Italiaansch landschap met ruïnes, beide in
Amsterdam en wijzen er op dat Boumeester wel werk
van den Delftschen plateelschilder Frederik van Frij-
tom tot voorbeeld heeft genomen.
De naam Aelmis is niet die van één meester, maar
van een familie van tegelbakkers en schilders, waarin
de fabrikatie van tegels in verschillende generaties van
vader op zoon is overgegaan. Van den oudsten, Pieter
Jansz. Aelmis, weten wij dat hij in 1692 een tegelfabriek
kocht. Zijn zoon, Jan Pietersz., die in 1755 stierf en
diens zoon Johannes of Jan (1714-1799) waren de
102