is uitgevoerd en eveneens uit Gouda afkomstig, terwijl
het gevolgd is naar een ander detail van het Goudsche
kerkraam. De kleuren van dit tableau zijn licht en don
ker mangaanpaars, een vroeg voorbeeld van schilde
ring in louter paars, gedateerd 1640. Daar het ontwerp
voor het venster van het jaar 1599 is, worden wij weer
eens tot voorzichtigheid gemaand bij het dateeren van
aardewerk naar de teekening. Ook de naakte knaap van
het tableau in Delft moet worden gedateerd op niet veel
vroeger dan 1640.
Zoo langzamerhand zijn wij geneigd dat jaartal 1640
als belangrijk voor onze vroege tegeltableaux te be
schouwen. Hetzelfde jaartal staat ook te lezen op een
groot tableau in blauw op wit voorstellende Julius
Caesar in het Museum van Oudheden te Rotterdam. Uit
denzelfden tijd dateeren ook pilasters van schouwen,
zoowel in de oude kleuren als enkel in blauw op wit.
Vermoedelijk zijn ook een geheele reeks van kleine
tegeltableaux met figuur in poortomlijsting naar Ja-
cob II de Gheyn en Hendrick Goltzius, en schouwpilas-
ters, bekroond door twee overeenkomstige figuren, in
het Museum in Delft, van niet veel vroeger datum. Van
veel vroeger dan 1640 zullen tegeltableaux in enkel
blauw op wit niet dateeren. Wel bevindt zich in het
Rijksmuseum te Amsterdam een tableau dat een schip
op zee van omstreeks 1625 te zien geeft, maar het tafe
reel kan geschilderd zijn naar een oudere prent1). In
hetzelfde museum in een zaal beneden is een groot tegel
fries van meer dan 250 tegels ingemetseld met een voor
stelling van den slag bij Duins in 1639, aansluitende aan
een tweeden zeeslag, alles tusschen leeuwen. Het is zeer
beschadigd, en ten deele verkeerd in elkaar gezet, nadat
het was uitgebroken uit den gevel van het huis van den
tegelbakker Haje Esdré, die van 1622 tot 1647 in Am
sterdam werkzaam was en omstreeks 1645 zijn huis
aldus als tegelbakkerij kenmerkte. Het tafereel is ge-
U Hudig, Delfter Fayence afb. 82.
101