dit tafereel in mooie volle kleuren komt uit een afge
broken Rotterdamseh huis; het stemt door palet en
techniek geheel overeen met het tafereel „In duysent
vreesen". Het feit dat wij op andere tableaufragmenten
den datum 1606 en zelfs 1570 vinden, waarschuwt on-
dertusschen dat wij ons met de dateering niet aan al te
nauwe grenzen moeten binden. Met de letters H.V.B.
van de bovengenoemde tegeltableaufragmenten en den
datum 1606 naderen wij ook weer den schotel van
Cimon en Pera van 1601, met hetzelfde merk, maar de
twee mooie Rotterdamsche tegeltableaux, „In duysent
vreesen" en de vaas met bloemen, die mooier is dan
de Brusselsche, zijn stellig als werk van een Rotter
damsche tegelbakkerij te beschouwen, aangezien daar
ook veel mooi vaatwerk is gemaakt.
Thans noemen wij een aantal fragmenten van tegel
tableaux in het Rijksmuseum, in de oude kleuren, met
figuren te paard, waaronder Prins Maurits in een rand
van ornament, en andere fragmenten in het Museum
Huis Lambert van Meerten te Delft. Daarnaast bevindt
zich in dit museum een groote figuur van een naakten
jongen, die met één voet op een hemelbol steunt, een
tegeltableau van groote afmeting1). Het is hoofdzake
lijk in mangaanpaars geschilderd met paarsblauwe tee-
kening, gele en wat paarsblauwe arceering, en groen
geschaduwd lint en wat bruin. Afkomstig uit Gouda,
is het geschilderd naar het spiegelbeeld van een detail
van een teekening van Joachim Uytewael van 1599, een
ontwerp voor een glas-in-loodraam voor de groote kerk
in die stad. De knaap is een van twee dragers van een
cartouche, maar op het tegeltableau steunt hij met zijn
voet niet op het schild van de oorspronkelijke teeke
ning, maar op den hemelbol. De schilder is onbekend;
wellicht werkte hij in Gouda. Wij herkennen zijn hand
of tenminste die van een aan hem verwant schilder
in een ander tegeltableau, dat op dezelfde groote schaal
1) Old Dutch Pottery and Tiles pl. XIII fig. 22.
100