ZESDE HOOFDSTUK
TEGELTABLEAUX
ans vragen de tegeltableaux om onze aandacht en
wel het eerst die met hetzelfde polychrome palet als de
vroege tegels en schotels. Behalve blauw, geel tot oranje
en bruin en groen is gewoonlijk ook mangaanpaars ge
bruikt. Ook hier hebben wij voor de dateering slechts
vage aanwijzingen. Het meest belangrijke vroege tegel
tableau bevond zich in den gevel van een huis, waarvan
op het tableau de naam is vermeld en in beeld gebracht,
het huis „In duysent vreesen" te Rotterdam, afb. 26.
Het stelt voor een lam, staande tusschen vier grimmige
wilde beesten met een krijgsman aan eiken kant en een
vlammend vuur op den achtergrond. Toen het huis werd
afgebroken, zijn de tegels tegelijk met een gevelsteen
met den datum 1594 uit den voorgevel genomen en naar
het Museum van Oudheden te Rotterdam overgebracht.
Of deze datum bij het tegeltableau behoort is een on
opgelost raadsel. Ook voor de allegorische beteekenis
van het tafereel is geen geheel afdoende verklaring te
vinden. Aangezien het huis ook in schriftelijke docu
menten reeds in het laatst der 16de eeuw wordt ge
noemd, zou er geen onoverkomelijk bezwaar zijn aan
te nemen, dat het tegeltableau een mooi exemplaar van
tegelbakkerswerk uit het einde van de 16de eeuw zou
kunnen zijn. Ondertusschen draagt een mooi groot ta
bleau met een vaas met bloemen in geheel dezelfde
techniek en kleuren, dat zich in de collectie Evenepoel
in de Musées du Cinquantenaire in Brussel bevindt, be
halve het merk C.I.V. den datum 1647. Naar analogie
van dit stuk is men geneigd ook het tegeltableau met
bloemvaas in het Museum Boymans te Rotterdam,
afb. 27, niet veel vroeger te dateeren dan 1647 1Ook
1) Gekleurde afbeelding in Old Dutch pottery and tiles
pl. XII fig. 21.
99