TER VERANTWOORDING De populaire opzet van de Heemschutserie deed mij in dit werkje een beknoptheid nastreven, die misschien naar het oordeel van orgeldeskundigen aan de duide lijkheid noch aan de wetenschappelijke waarde ervan ten goede is gekomen. Het zij zoo. Daartegenover sta, dat in dit boekje bij mijn weten voor het eerst ernstig werd gepoogd een inzicht te geven in den ontwikkelingsgang van de orgel bouwkunst in ons land van 1400 tot heden, en zulks in samenhang met het cultureele leven. Ik meende mij deze kans niet te mogen laten ontgaan, en het nastreven van dit primaire doel gaf mij vrijmoedigheid tot een hier geven, en daar weer nemen. Om het verleden zooveel mogelijk in het heden te laten leven, werden alleen de tegenwoordige disposities van nog bestaande orgels genoemd, ook al zouden van ver dwenen instrumenten wellicht meer karakteristieke zijn te vermelden. Laatstgenoemde orgels zijn gecursiveerd in den tekst vermeld. Daarentegen werd afgezien van het publiceeren van na men van nog levende orgelbouwers (behalve bij eenige disposities), teneinde de reclamesfeer uit dit boekje te houden. Alle nadruk werd op hun orgels gelegd. Daar bij zijn in den tekst speciaal de grootere instrumenten van tenminste 30 stemmen opgesomd, hoewel natuurlijk daarmee allerminst is gezegd, dat dikwijls een kleiner orgel voor hun werk niet veel typeerender is of beter werd geconserveerd. Men zal dan ook onder de dis posities vele van deze kleinere orgels aantreffen. De vermelding van speelhulpen, koppelingen, klavier- omvang, winddruk, samenstelling van vulstemmen en 6

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 9