M aar de machtige dramatiek der Barok moest, als iedere krachtsontplooiing, over zijn hoogtepunt heen- raken. Gaandeweg ging dit bruisend allegro over in een luchtig scherzo. Aan den Barokken zwier ging de be zieling ontvallen, zoodat hij in plaats van element tot ornament van het leven werd. Onze burgerij, die in de weelde aan geestkracht had verloren, oriënteerde zich naar het buitenland, en volgde den Franschen galan ten stijl en de Duitsche „Aufklarung" na. Ze was daarin trouwens door het hof van Willem III reeds voorgegaan. Verscheidene buitenlandsche kunstenaars vestigden zich in onze Republiek. Zoo kreeg onze cul tuur nog meer deel aan den internationalen stijl, die zich academisch in allerlei regels en détails ging vast leggen, en de persoonlijke verantwoordelijkheid onvol doende besefte. Bij zulk een veruitwendiging moesten theorieën als van Condillac over de zintuigen en ge waarwordingen, en van een Batteux over het aesthetisch principe der natuurnabootsing een vruchtbaren bodem vindenhet wezen van kunst was de zuivere nabootsing der natuur. Op vormelijke wijze verstaan, werd de natuur slechts als een idylle uitgebeeld; men vermeide zich in een sentimenteele en decoratieve romantiek van herders, liefde, scherts, wijn, beekjes, enz. HOOFDSTUK VI VERFIJNING (1750-1800) In die wereld van schijn wilde men leven; daartoe werden de kamerwanden met pastorale behangsels over trokken, kwam in hout-, steen- en stuc-werk het ner- veuse schelp-motief met zijn grillige S- en C-vormen, en in étiquette, herderdichten, vuurwerk en tuinaanleg kan men die verfijnde vermenging van natuurlijke on schuld en keurige vormelijkheid terugvinden. 72

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 92