56 maakte het noodig dat deze instrumenten de melodie in de bovenstem duidelijk aangaven en dat ze krachtig genoeg waren om den gemeentezang te leiden. We mo gen wel aannemen, dat de meeste organisten zich in de voorafgaande „wereldsche" periode van het orgelspel zoodanig in den nieuweren monodischen stijl hadden ingeleefd, dat zij de kunst van het begeleiden wel ver stonden. De bewaard gebleven becijferde bassen kun nen hiervan getuigenis afleggen. Wat de melodieversterking aangaat, trof het, dat men juist in 1636 de boventonen in muzikale klanken had ontdekt. Reeds in 1642 vinden we het combinatieregis- ter van deze boventonen, de Cornet, x) toegepast in het nieuwe orgel voor Rotterdams Groote kerk, en sinds dien vinden we gaandeweg meer heldere tertsregisters gedisponeerd als Sesquialtera, Tertiaan en vooral Cor net, die wegens zijn sterken vollen klank bijzonder vol deed, en met name door den orgelmaker Duyschot sterk werd gepropageerd: „Deze verbeeteringe zoude de co- raal of de zangtoon wonderlijk kragtig boven de andere partijen doen uytklinken, en alzoo het gezang merkelijk helpen versterken." Ook door het verdubbelen van de Praestanten en vulstemmen in de discant zocht men de melodie te versterken, alsmede door het aanbrengen van afzonderlijke koppels voor bas en discant. Maar naast die melodieversterking was vergrooting van intensiteit en draagkracht der orgels voor de zanglei ding zeer noodig. Daar de meeste oudere orgels wegens hun kortademige windvoorziening en nauwe cancellen, ingesteld op licht polyphoon spel, „met discretie en voorzigtigheyd, en niet met swaare geluiden en volle grepen behandeld" moesten worden, waren verbouw en nieuwbouw van orgels aan de orde van den dag. D Archivalia vermelden reeds een „Cornet ofte Sexquialter" in Hasselt (1622) en een „Cornovit" in de Groote kerk te Leiden (1628), beide van Jan Jacobsz van Lin; het is echter mogelijk, dat hiermee slechts een Sesquialtera is bedoeld.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 68