Tenslotte als voorbeeld, hoe met geringe middelen, o.a.
door opschuiving, inkorting en ombouw van pijpwerk,
een Romantische dispositie in den nieuwen geest kan
worden omgewerkt:
AMSTERDAM, ST. WILLIBRORDUSKERK BINNEN
DF, VESTE. Gebouwd tusschen 1862 en 1882 door
F. C. en F. Smits te Reek, gerestaureerd in 1941—1942
door J. Adema te Amsterdam.
Man. I: Praestant 16, Bourdon 16, Octaaf 8, Roerfluit
8 (oorspr. Holpijp 8), Portunaal 8, Octaaf 4, Flüte
harm. 4 (oorspr. Dolce 4), Quintfluit 22/3, Octaaf 2,
Cornet 8' 5 sterk, Mixtuur l1/3' 4—5 sterk (oorspr. 2'
3-4 st.), Groot Sesquialtera S1^ 1—2 sterk (oorspr.
Quint 51/3)Trompet 8.
Man. II (Bovenwerk in zwelkast)Bourdon 16, Prae
stant 8, Holpijp 8, Viola di gamba 8, Voix céleste 8,
Octaaf 4, Gemshoorn 4, Octaaf 2, Sesquialtera 22/3'
1—2 sterk, Scherp 1' 4 sterk (oorspr. Viola 4), Trech
terregaal 16 (oorspr. Euphone 16), Schalmei 8.
Man. III (Rugwerk, oorspr. in zwelkast)Vioolprae-
stant 8, Holpijp 8, Quintadena 8, Vioolpraestant 4, Hol-
fluit 4, Open fluit 2 (oorspr. Salicionaal 4), Sifflet 1
(oorspr. Piccolo 2), Cornet 4' 3 sterk, Cymbaal
4 sterk (!/2, 1/3, Vs» V7, oorspr. Bourdon 16 disc.),
Fagot 8 (oorspr. doorslaand).
Ped.: Subbas 32, Praestant 16, Subbas 16 (unit),
Openbas 8 (oorspr. Violon 16), Wijd gedekt 8 (oorspr.
Holquint 102/3), Koraalbas 4 (oorspr. Cello 8), Hol-
quintadena 4(oorspr. Gedekt 4), Nachthoorn 2(nieuw),
Ruischpijp 2' 4 sterk (nieuw), Bazuin 16, ruimte voor
Klaroen 4.
127