in het gezicht te staan. Een laatste verlegenheidsoplos sing bestaat in het wegstoppen van het orgel, achter rasterwerk of achter een muur (Amsterdam A.M.V.J.- gebouw, Zorgvlied; Rotterdam, v.m. Doelen; Hilver sum, v.m. A.V.R.O.-studio). Verder noemen wij de soms voorkomende opstelling van orgels in één deel voor en één deel achter in de kerk (bv. Amsterdam, Herst. Apost. a/d Archimedesweg, St. Jacobsgesticht, en ook wel in bioscopen). Het meest funest heeft deze Romantiek in den orgel bouw gewerkt bij restauraties van oudere orgels. Hier is in deze eerbiedwaardige cultuurmonumenten huis gehouden op een schandalige wijze. Eigenlijk kon dit worden verwacht bij een geestesgesteldheid onder orgel bouwers en organisten, zooals boven werd geschetst. Wie naar oppervlakkig succes jaagt, heeft geen aan dacht voor wat vóór hem aan stijlvols werd geprae- steerd. Alles, wat in zoo'n oud orgel een uitgesproken eigen karakter toonde, moest dan wel irriteeren en dus verdwijnen. Zoo moesten vulstemmen, aliquoten, quintadena's, tong werken, rugwerken1), sleepladen met mechanische tractuur en nog veel meer het veld ruimen voor het snoepgoed van den eigen tijd. De kleine orgels, die weinig te missen hadden, leden hieronder het meest, maar ook grootere orgels (als 's Hertogenbosch St. Jan, Zwolle Groote, Leeuwarden Groote, 's Gravenhage St. Theresia, Zaltbommel Groote, Middelburg Oost, Sneek Herv., Maastricht St. Servaas, Vlaardingen Oude,Thorn R. Kath., e.a.)Het is meer aan de beperkte geldmiddelen der opdrachtgevers dan aan piëteit van de toenmalige orgelbouwers te danken, dat er nog niet meer slachtoffers vielen. Hierna volgen eenige disposities van orgels uit de Romantische periode. 1) Veelal voor muziekberging ingericht! 111

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 135