aantrekkelijkheid voor het volk konden wedijveren met
vocale en instrumentale concerten. Transcripties ont
braken nooit. Het imitatieve genre overheerschte, en
dwong de muziek, zoo goed en kwaad als het ging, de
realiteit na te bootsen in „Pastorale" of „Pittoresque
Scènes". Hierin hebben organisten als W. G. Hauff te
Nijmegen, J. P. Schumann te Haarlem, en D. Bracht-
huyzer te Amsterdam een groote populariteit verwor
ven. Zoo speelde laatstgenoemde op een concert te Delft
in 1826 o.m. een „Muzijkstuk, zijnde eene navolging
uit de Jaargetijden van Haydn, het 2de deel voorstel
lende de zomer, waarin de aanbrekende dag, door het
kraaien der haan en het gezang der vogelen aangekon
digd wordt. Vervolgens een onweder en daarna her
stelde kalmte der natuur, hetwelk besloten wordt door
een koor van het landvolk". Ook het volgende kranten
bericht over een bespeling op het kleine orgel te Apel
doorn in Januari 1819 is typeerend: „Onze verdienste
lijke organist, de heer J. Blank, het zijne willende toe
brengen, om in het strenge saisoen de armen dezer
gemeente te verkwikken en te ondersteunen, heeft op
den 6den dezer een orgel-concert gegeven van zijne
compositie, voorstellende de slag van Waterloo. De me
nigte, zoo van deze als naburige plaatsen, om dit stuk
te horen uitvoeren en aan het loflijk oogmerk van den
componist te voldoen, was boven alle verwachting
groot, en de ontvangst zeer aanzienlijk. Muziekkundigen
zijn over de uitvoering van dit meesterstuk dat ons
aan de glorie van Nederland en den roem onzer dap
pere helden eene genoeglijke herinnering verschaft)
voor zooveel de kracht van ons orgel toeliet, zeer vol
daan geweest. Onze achtenswaardige en edelmoedige
Admiraal van Kinsbergen, altijd bereid om elke gele
genheid met drift bij de hand te nemen, waar arme
ongelukkigen geholpen of echt vaderlandsche gevoelens
opgewekt kunnen worden, verzuimde ook niet om bij
deze gelegenheid het beste voorbeeld aan de gemeente
87