dezen tak van volkskunst bij toeval ontdekte en de omstandigheden hebben mij belet, dit onderzoek ter plaatse te hervatten. Indertijd zag ik een strooschilderij achter glas in een van die kleine Vlaamsche herber gen, waar men alleen tegen het einde der week en in de avonduren bezoekers ver wacht, en waar de gelagkamer overdag als huiskamer dienst doet. Daar moest ik den zwaren sleutel halen een prachtig voor beeld van dorpssmeedkunst die mij toe gang zou geven tot het oude, vervallen ka pelletje van Eyndmeir, waar maar twee keer in het jaar op de feestdagen der beide pa troons, Quirinus en Lucia de mis wordt gelezen en waar 's zomers de uilen onder de leien nestelen. Maar alvorens daar binnen te gaan had ik mij laten vertellen dat het strooschilderij dat de teekenen der passie voorstelde het werk van een der dochters was, en mij door haar de techniek van het strooschilderen la ten uitleggen. Het feit dat Meersel Dreef een bekend bedevaartsoord is men vindt er een na bootsing van de Lourdesgrot en vereert er O. L. Vrouw van Meersel Dreef heeft er toe bijgedragen dat het strooschilderen, door Maria Deckers tot nieuw leven gewekt, al- 73

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 88