De vraag rijst hoe de kunst van het stroo- schilderen in dit gehucht bekend werd, want gegevens over het bestaan van deze volks kunst ontbreken zoowel in Nederland als in Vlaanderen. Wel weten wij dat geknipt- stroo, naast klatergoud en stukjes zijden stof, gebruikt werd bij het versieren der sanctjes door de Antwerpsche drukkers, die met deze prentjes het Vlaamsche land over stroomden. Geknipt stroo was dus als ma teriaal bekend. Waarschijnlijk heeft een der paters van het in 1690 voltooide klooster van Meersel Dreef deze tak van volkskunst ingevoerd. Dit kan in den Oostenrijkschen tijd geschied zijn, toen de religieuse kunst in de kloosters nog druk beoefend werd; het volk zou dan het werk der paters nagevolgd hebben. Het is ook mogelijk dat op het einde der vorige eeuw een pater, die uit een gebied kwam waar deze tak van volkskunst beoefend werd, zooals het Schwarzwald, of die er tij dens een reis kennis van gekregen had, de menschen uit den omtrek het strooschilderen leerde, opdat zij de schilderijen zouden kun nen verkoopen tijdens de bedevaarten, die sinds 1895 uit vele steden en dorpen van Vlaanderen en Noord-Brabant naar „den Dreef'' ondernomen worden. De tijdelijke, 71

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 86