De vraag rijst hoe de kunst van het stroo-
schilderen in dit gehucht bekend werd, want
gegevens over het bestaan van deze volks
kunst ontbreken zoowel in Nederland als in
Vlaanderen. Wel weten wij dat geknipt-
stroo, naast klatergoud en stukjes zijden
stof, gebruikt werd bij het versieren der
sanctjes door de Antwerpsche drukkers, die
met deze prentjes het Vlaamsche land over
stroomden. Geknipt stroo was dus als ma
teriaal bekend.
Waarschijnlijk heeft een der paters van het
in 1690 voltooide klooster van Meersel Dreef
deze tak van volkskunst ingevoerd. Dit kan
in den Oostenrijkschen tijd geschied zijn,
toen de religieuse kunst in de kloosters nog
druk beoefend werd; het volk zou dan het
werk der paters nagevolgd hebben. Het is
ook mogelijk dat op het einde der vorige
eeuw een pater, die uit een gebied kwam
waar deze tak van volkskunst beoefend
werd, zooals het Schwarzwald, of die er tij
dens een reis kennis van gekregen had, de
menschen uit den omtrek het strooschilderen
leerde, opdat zij de schilderijen zouden kun
nen verkoopen tijdens de bedevaarten, die
sinds 1895 uit vele steden en dorpen van
Vlaanderen en Noord-Brabant naar „den
Dreef'' ondernomen worden. De tijdelijke,
71