HOOFDSTUK IX
STROOSCHILDER IJ EN
De herleving van de kunst van het stroo-
schilderen kan als een typisch voorbeeld be
schouwd worden van initiatief binnen het
kader der traditie.
Maria Deckers, een meisje uit Eyndmeir, een
gehucht dat in de Vlaamsche Kempen vlak
tegen de grens ligt, voelde door het zien van
oude strooschilderijen de lust in zich opko
men ze zelf te maken.
Sinds tientallen jaren was deze vorm van
religieuse volkskunst niet meer beoefend,
maar enkele strooschilderijen sierden nog,
naast bedevaartvaantjes, religieuse prenten
en merklappen, de wanden van de kamers,
terwijl de patronen in enkele gezinnen nog
bewaard werden.
Haar eerste werk was natuurlijk die patro
nen te leenen en na te teekenen. Daarna eerst
kon het eigenlijke werk beginnen. Vraag
niet hoeveel uren er verstreken, eer het eer
ste, eenvoudige strooschilderij voltooid was.
Tijd telt niet: in het werk zelf vindt de volks
kunstenaar volledig bevrediging. De toover-
formule „tijd is geld" heeft geen invloed op
69