HOOFDSTUK IX STROOSCHILDER IJ EN De herleving van de kunst van het stroo- schilderen kan als een typisch voorbeeld be schouwd worden van initiatief binnen het kader der traditie. Maria Deckers, een meisje uit Eyndmeir, een gehucht dat in de Vlaamsche Kempen vlak tegen de grens ligt, voelde door het zien van oude strooschilderijen de lust in zich opko men ze zelf te maken. Sinds tientallen jaren was deze vorm van religieuse volkskunst niet meer beoefend, maar enkele strooschilderijen sierden nog, naast bedevaartvaantjes, religieuse prenten en merklappen, de wanden van de kamers, terwijl de patronen in enkele gezinnen nog bewaard werden. Haar eerste werk was natuurlijk die patro nen te leenen en na te teekenen. Daarna eerst kon het eigenlijke werk beginnen. Vraag niet hoeveel uren er verstreken, eer het eer ste, eenvoudige strooschilderij voltooid was. Tijd telt niet: in het werk zelf vindt de volks kunstenaar volledig bevrediging. De toover- formule „tijd is geld" heeft geen invloed op 69

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 84