besef gekomen dat zoo'n bijzonder fijne tak van religieuse volkskleinkunst niet verwaar loosd mag worden. Kunstenaars snijden vaantjes in hout, naar schilderijen worden steendrukken gemaakt en zincos worden ver vaardigd naar oude afdrukken, omdat de platen óf verloren gegaan, öf in handen van verzamelaars en musea zijn geraakt. Dat een duidelijk sprekende voorstelling door het volk gewaardeerd wordt, bewijst wel de verkoop dit jaar van vijfhonderd vaantjes op den Zondag in het octaaf van den heiligen Gerardus Majella te Bergeik. De vaantjes zijn bedoeld als herinneringen aan een bedevaart, en daarom mag daarop het miraculeuse beeld, waarom men dien tocht ondernam, niet ontbreken: een enkele maal slechts is dit vervangen door een weer gave van het wonder, dat aan het bedevaarts oord zijn groote bekendheid verleende. Ook de kerk of kapel, waarin het beeld staat, is vaak te zien; soms gaat er een processie met vanen en kruisen heen of ziet men een zege ning van paarden afgebeeld. Steeds dragen dan processiegangers vaantjes in hun hand of op hun hoed, en zijn deze aan het hoofd stel van de paarden bevestigd. Zoowel voor de studie van de religieuse volkskunst, als voor die der volksgeneeskun- 67

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 82