Reeds een jaar later in 1614 werden er
vendelkensbeeldekens en aftekeningen"
gemaakt, waarvan men in 1785 nog exem
plaren bezat.1)
Ondanks de hervatting van den oorlog wer
den er vaantjes en religieuse prenten ge
maakt; vooral uit Antwerpen werden deze
door de reguliere geestelijken, die in de dor
pen kwamen preeken, verspreid.
Het jaar na de verovering van Breda door
Spinola (1625), toen door het bezit dezer
vesting de geheele Baronie zich in feite weer
in handen der Aartshertogen bevond, wer
den door den Antwerpschen drukker Abra
ham Verhoeven vaantjes geleverd aan de
kerk van Sprundel voor de bedevaart naar
het miraculeuse kruisbeeld. 2)
Ten slotte lezen wij in het „Reekenboek van
die Capelle" in 't Zand te Roermond,- dat
men half September 1643 „die capelle heeft
laten afsetten (afteekenen) om eenen pa
troon om vaentjes te doen drucken mit dat
bildtjen boven die deur van de capelle".
In hetzelfde Reekenboek vinden wij ook op-
x) J. C. Rats C.s.s.R., De lieve Vrouw in 't Zand.
Haar beeld, haar vereering, haar wonderen, Roer
mond 1935, bi. 183.
2) Emile-H. van Heurck, Les images de dévotion
Anversoises du XVIe au XlXe siècle. Sanctjes,
Bidprentjes en Suffragiën, Anvers 1930, p. 86.
63