Reeds een jaar later in 1614 werden er vendelkensbeeldekens en aftekeningen" gemaakt, waarvan men in 1785 nog exem plaren bezat.1) Ondanks de hervatting van den oorlog wer den er vaantjes en religieuse prenten ge maakt; vooral uit Antwerpen werden deze door de reguliere geestelijken, die in de dor pen kwamen preeken, verspreid. Het jaar na de verovering van Breda door Spinola (1625), toen door het bezit dezer vesting de geheele Baronie zich in feite weer in handen der Aartshertogen bevond, wer den door den Antwerpschen drukker Abra ham Verhoeven vaantjes geleverd aan de kerk van Sprundel voor de bedevaart naar het miraculeuse kruisbeeld. 2) Ten slotte lezen wij in het „Reekenboek van die Capelle" in 't Zand te Roermond,- dat men half September 1643 „die capelle heeft laten afsetten (afteekenen) om eenen pa troon om vaentjes te doen drucken mit dat bildtjen boven die deur van de capelle". In hetzelfde Reekenboek vinden wij ook op- x) J. C. Rats C.s.s.R., De lieve Vrouw in 't Zand. Haar beeld, haar vereering, haar wonderen, Roer mond 1935, bi. 183. 2) Emile-H. van Heurck, Les images de dévotion Anversoises du XVIe au XlXe siècle. Sanctjes, Bidprentjes en Suffragiën, Anvers 1930, p. 86. 63

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 74