ook gedateerd zijn. Neeltje Prins mocht trotsch zijn op haar kunnen, want de combi natie van de bewegingen der stappende en steigerende paarden van den ruiterstoet, op regelmatige afstanden onderbroken door de straffe lijnen der boomenrij, geeft een onge dacht leven aan deze prent, die nog geaccen tueerd wordt door de toepassing van kleuren. Hoe geheel anders is de sfeer van sobere ernst, die het werk van Jan de Knipper ken merkt, wiens kerkhof van Urk als een open geslagen doodenboek is, een visie die alleen verkregen kon worden door de wetten van het perspectief op te offeren aan den wil om al wat belangrijk is tegelijk te toonen. Om dat te bereiken werd een geheel landschap neergeslagen in de prent. In de volksschilderkunst en in de volksknip kunst gelden andere overwegingen dan die van de zuivere waarneming alleen. Er wordt niet de vereischte afstand genomen van het uit te beelden landschap, maar wat de volks kunstenaar het belangrijkste voor ons vindt om te weten, wordt grooter weergegeven, zonder rekening te houden met de plaats, van waar wij geacht worden het te beschou wen. Het was in wezen dezelfde drang om alles te toonen, die de primitieven er toe bracht op den achtergrond van hun schilde- 44

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 53