ook gedateerd zijn. Neeltje Prins mocht
trotsch zijn op haar kunnen, want de combi
natie van de bewegingen der stappende en
steigerende paarden van den ruiterstoet, op
regelmatige afstanden onderbroken door de
straffe lijnen der boomenrij, geeft een onge
dacht leven aan deze prent, die nog geaccen
tueerd wordt door de toepassing van kleuren.
Hoe geheel anders is de sfeer van sobere
ernst, die het werk van Jan de Knipper ken
merkt, wiens kerkhof van Urk als een open
geslagen doodenboek is, een visie die alleen
verkregen kon worden door de wetten van
het perspectief op te offeren aan den wil om
al wat belangrijk is tegelijk te toonen. Om
dat te bereiken werd een geheel landschap
neergeslagen in de prent.
In de volksschilderkunst en in de volksknip
kunst gelden andere overwegingen dan die
van de zuivere waarneming alleen. Er wordt
niet de vereischte afstand genomen van het
uit te beelden landschap, maar wat de volks
kunstenaar het belangrijkste voor ons vindt
om te weten, wordt grooter weergegeven,
zonder rekening te houden met de plaats,
van waar wij geacht worden het te beschou
wen. Het was in wezen dezelfde drang om
alles te toonen, die de primitieven er toe
bracht op den achtergrond van hun schilde-
44