een groot schip op wielen, dat als korrewa gen gebruikt kon worden. De rijksscheeps werven te Arasterdam bezaten voor honderd jaar nog een aparte „modellenkamer", waar in naast schepen ook molens stonden. Nu nog is het gewoonte om voor de bouw begint, op kleine schaal modellen van sche pen, huizen of molens te laten vervaardigen door vakkundige modelmakers. Hun werk stukken ziet men wel in de uitstallingen van reisbureaux en op de kantoren der scheep vaartmaatschappijen; het spreekt vanzelf dat deze in wezen zeer verschillen van de sche pen, die de meester-knechts eertijds met hun eenvoudige werktuigen uit hout sneden. Zeelieden maakten -en maken nog boo ten, die als schilderijen in een lijst gevat, aan den wand gehangen kunnen worden. Alleen de helft van het schip met alle zeilen bij, wordt uitgesneden, zoo als het vaart op de blauwe golven met hun witte schuimkoppen; op den achtergrond ziet men meestal een vuurtoren op een rots en enkele huisjes. Veel meer behendigheid is vereischt om ,,het schip in de flesch" te maken. Door de nauwe hals immers moet het geheele schip, zooals het reilt en zeilt, in de flesch verdwijnen. Eerst moet met stopverf de zee worden aan gebracht en de kust, waar een vuurtoren op 32

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 39