een groot schip op wielen, dat als korrewa
gen gebruikt kon worden. De rijksscheeps
werven te Arasterdam bezaten voor honderd
jaar nog een aparte „modellenkamer", waar
in naast schepen ook molens stonden.
Nu nog is het gewoonte om voor de bouw
begint, op kleine schaal modellen van sche
pen, huizen of molens te laten vervaardigen
door vakkundige modelmakers. Hun werk
stukken ziet men wel in de uitstallingen van
reisbureaux en op de kantoren der scheep
vaartmaatschappijen; het spreekt vanzelf dat
deze in wezen zeer verschillen van de sche
pen, die de meester-knechts eertijds met hun
eenvoudige werktuigen uit hout sneden.
Zeelieden maakten -en maken nog boo
ten, die als schilderijen in een lijst gevat, aan
den wand gehangen kunnen worden. Alleen
de helft van het schip met alle zeilen bij,
wordt uitgesneden, zoo als het vaart op de
blauwe golven met hun witte schuimkoppen;
op den achtergrond ziet men meestal een
vuurtoren op een rots en enkele huisjes.
Veel meer behendigheid is vereischt om ,,het
schip in de flesch" te maken. Door de nauwe
hals immers moet het geheele schip, zooals
het reilt en zeilt, in de flesch verdwijnen.
Eerst moet met stopverf de zee worden aan
gebracht en de kust, waar een vuurtoren op
32