In de achttiende eeuw vond ook een verbur gerlijking plaats, die den klaren aard der volkskunst schaadde. Inplaats dat de naald kunstig gehanteerd werd, werd er met de naald geschilderd. De poes op het kussen, het mandje met bloemen, het vogelkooitje, al die knusse en precieuse salontafereeltjes werden natuurgetrouw afgebeeld, terwijl het spel der schaduwen niet werd vergeten. Re alisme verving de schematische lijnvoorstel- ling. Haast op geen enkele teekendoek ontbreekt de gestyleerde boom. De boom is een zinne beeld van het leven, zoowel van den enke ling, als van het zich vertakkende geslacht. De gewoonte om door een stamboom den groei van een geslacht weer te geven, en het gebruik, door enkelen nog gehandhaafd, om bij de geboorte een boom te planten, bewijst dat de klare, eenvoudige beteekenis van dit zinnebeeld niet verloren ging. De levensboom onderging een merkwaardi ge kerstening. Hij werd tot een paradijsboom en zag zich omringd door symmetrisch opge stelde, gepaarde dieren. Op de laat-Middel- eeuwsche damasten, zoowel uit onze streken als uit Italië, ziet men deze gedachte prach tig uitgewerkt. Wat is begrijpelijker dan dat dit naaldwerk van de tafels der rijken zijn 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 30