gebracht, die gedicht worden met de nage len gewijde wierookkorrels. Deze nagels werden wel gebruikt om de heksen te her kennen. Onder den dorpel van de dorpskerk gestoken, hielden zij haar in het gebouw vast, en ze zijn nog zeer gezocht, omdat zij, beter dan een „heiligdommetje", een oude kruisdaalder of een kruis van stroo, bescher ming bieden tegen de kwade hand, als zij onder den drempel voor het huis zijn gelegd. In sommige processies worden groote be schilderde, of met wassen figuren versierde kaarsen gedragen, en dergelijke, met zorg bewerkte kaarsen, die steeds dezelfde zin nebeelden weergeven, worden ook wel ge kocht om ze te offeren. Op één bijzondere kaars dient nog de aan dacht gevestigd: de Driekoningenkaars, waarbij uit één voetstuk, al draaiend, drie kaarsen worden getrokken. In de Middel eeuwen werden deze kaarsen, evenals de Paaschkaars, in de kerken gewijd. Men noemde ze vroede, gebenedijde of heilige keerskens en verfde de middelste, die het Moorkeof Melchert (Melchior) voor moest stellen, zoo zwart als de koning van het Moorenland. Op den avond van Driekoningen, den dag, die voorheen als Dertiendag den joeltijd be- 14

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 17