■agyfjl
Fig. 20. Loofgangen in Zorgvliet.
gen, is zichtbaar op den voorgrond van fig. 19.
Verder naar achter toe zien wij daar het centrum
van de buitenplaats, het groote zomerhuis, met de lof
werken ervoor en de fontein er achter, met aan weers
zijden de grachten waar de loofgangen zich in weer
spiegelden.
Opvallend is 't, dat de hoofdas van den siertuin zich
niet voortzet in de aangrenzende boschpartijen hier
is nog niet de barok aan het werk geweest, maar de
renaissance, de stijl die in Nederland heerschte tot
1640. Kenmerkend voor die wijze van aanleg zijn ook
de loofgangen (fig. 20), die als gangen een vierkanten
binnenhof omvatten, met koepels op de hoeken en
middens, een stelsel van groene kamers dat her
innert aan de zuilengangen rondom de binnenhoven
van de renaissance paleisjes.
Hoe intiem de sfeer dezer omsloten hoven is, en hoe
weinig in den renaissance tuin nog is gedacht aan
verre uitzichten blijkt ook uit fig. 21, een dwarsdoor-
zicht van de loofgang.
Zorgvliet is nu voor een deel vervangen door villa
parken, slechts de kern van het oude buiten ligt nog
ten zuiden van de Zeestraat binnen zijn muren. Door
46