Fig. 14. Broderies te Voorst. gebouw, een palladiaansch eiland met „lofwerken" er achter, aan den oostkant begrensd door loofgangen rond om een grooten vijver met fontein, en met een mid denlaan die zich vèr voortzet door de sterrebosschen, tot over de tegenwoordige spoorbaan naar Vorden. Evenals in Zeist zijn de lofwerken verdwenen, het eiland met de open, zonnige Fransche tuinen is tot een landschappelijk parkje gemaakt, de Voorster allee loopt nu dood tegen den straatweg inplaats zich voort te zet ten naar de poorten van het kasteel, zooals in 1697. Maar nog treft ons de grootsche allure, de voornaam heid van den geheelen opzet, de heerlijke ligging van het huis op het knooppunt van de alleeën. Marot en Roman zijn de kunstenaars die de Voorst zóó volkomen harmonisch hebben ontworpen, dat eeuwen van andere opvattingen de sfeer niet hebben kunnen vernietigen. Hoe sterk zij beïnvloed waren door den Franschen geest van de „konstige grond-lofwer ken", blijkt wel uit fig. 14, het overzicht van den tuin achter het kasteel. Deze open, zonnige vlakte, op den achtergrond begrensd door loofgangen die een groote fontein omsluiten is niet meer Nederiandsch, 't is te 38

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 36