brengen der veiligheid en het belemmeren van het verkeer. Lintbebouwing langs een verkeersweg legt aan het verkeer zoo veel beperkingen op, dat de voor deden, welke de ontwikkeling van het moderne ver keer heeft opgeleverd, illusoir worden gemaakt. Toch kunnen door verschillende maatregelen, als de aanleg van parallelwegen, bouwen op ruimeren afstand van den weg e.d., de bezwaren eenigermate worden ver licht, doch voor het landschapsschoon brengt dit geen baat. De verkeerswet tegen lintbebouwing van 1937, waarin bepalingen zijn vastgesteld tot het in het verkeers- belang tegengaan van lintbebouwing langs wegen onder beheer van het Rijk of op het Rijkswegenplan voorkomende, houdt uitsluitend rekening met de be zwaren, welke het verkeer van de lintbebouwing kan ondervinden. De toepassing van deze wet heeft onge twijfeld ook een invloed ten goede op het behoud van het landschapsschoon, doch het is teleurstellend, dat de wet den verderfelijken invloed der lintbebouwing op de schoonheid van het Nederlandsche landschap ongemoeid laat. De lintbebouwing vormt een ernstig kwaad; het is dan ook dringend gewenscht, dat de instelling van een Rijksdienst voor het nationale plan er toe moge leiden, dat dit belangrijke vraagstuk spoedig tot een bevredigende en afdoende oplossing zal worden ge bracht. Een ongunstigen invloed op de begrenzing van den weg heeft ook de reclame langs den weg. Er is reeds veel bereikt door provinciale verordeningen op dit ge bied. Niettemin zijn de wegen nog geenszins vrij van dezen vorm van ontsiering. Op tal van plaatsen, en nog wel de meest in het oog loopende treft men deze sterk de aandacht vragende en veelal bont ge kleurde reclames aan. De mazen van het net van 86

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 99