brengen der veiligheid en het belemmeren van het
verkeer. Lintbebouwing langs een verkeersweg legt
aan het verkeer zoo veel beperkingen op, dat de voor
deden, welke de ontwikkeling van het moderne ver
keer heeft opgeleverd, illusoir worden gemaakt. Toch
kunnen door verschillende maatregelen, als de aanleg
van parallelwegen, bouwen op ruimeren afstand van
den weg e.d., de bezwaren eenigermate worden ver
licht, doch voor het landschapsschoon brengt dit geen
baat.
De verkeerswet tegen lintbebouwing van 1937, waarin
bepalingen zijn vastgesteld tot het in het verkeers-
belang tegengaan van lintbebouwing langs wegen
onder beheer van het Rijk of op het Rijkswegenplan
voorkomende, houdt uitsluitend rekening met de be
zwaren, welke het verkeer van de lintbebouwing kan
ondervinden. De toepassing van deze wet heeft onge
twijfeld ook een invloed ten goede op het behoud van
het landschapsschoon, doch het is teleurstellend, dat
de wet den verderfelijken invloed der lintbebouwing
op de schoonheid van het Nederlandsche landschap
ongemoeid laat.
De lintbebouwing vormt een ernstig kwaad; het is
dan ook dringend gewenscht, dat de instelling van
een Rijksdienst voor het nationale plan er toe moge
leiden, dat dit belangrijke vraagstuk spoedig tot een
bevredigende en afdoende oplossing zal worden ge
bracht.
Een ongunstigen invloed op de begrenzing van den
weg heeft ook de reclame langs den weg. Er is reeds
veel bereikt door provinciale verordeningen op dit ge
bied. Niettemin zijn de wegen nog geenszins vrij van
dezen vorm van ontsiering. Op tal van plaatsen,
en nog wel de meest in het oog loopende treft men
deze sterk de aandacht vragende en veelal bont ge
kleurde reclames aan. De mazen van het net van
86