gemaakt tusschen een sloot of een hek. Veelal geeft daarbij uitsluitend de berekening van kosten den door slag, hoewel deze veelal op de totale kosten van den weg een uiterst geringen invloed hebben. Zonder twijfel is in onze polderstreken de sloot in den regel de meest doeltreffende en meest harmonische begren zing van den weg. Is eenmaal de keuze op een hek bepaald, dan is het vaak, of de vorm en de aard van het hek er verder niets toe doen. Ook wordt bij de onderhandelingen over den grond aankoop, maar al te zeer rekening gehouden met de wenschen van hen, die voor den wegaanleg grond hebben af te staan, waarbij tevens reeds over den aard van het hek wordt beslist. Men is dan geheel afhankelijk van de smaak dergenen, die op deze wijze toevallig op de grensscheiding van den weg invloed oefenen. Moet het hek als noodzakelijk kwaad worden aan vaard, dan loont het echter alleszins de moeite dit terwille van de schoonheid van den weg te doen aan passen bij zijn omgeving. Het vraagstuk der landelijke hekken wordt dan ook in de aandacht van de wegen bouwers aanbevolen. Hierop wordt nog veel te weinig acht geslagen, hoewel gelukkig mag worden gecon stateerd, dat goede voorbeelden minder zeldzaam worden. Indien slooten de scheiding vormen, zijn bij tal van wegen toch uitwegen voor naast den weg gelegen landerijen noodig. De hekken, welke deze uitwegen afsluiten, moeten doelmatig zijn, doch in landelijken stijl worden gehouden. Wordt de verbinding met het land door bruggen tot stand gebracht, dan is het ook alleszins de moeite waard, deze bruggen ondergeschikt te maken aan haar omgeving. Ook op dit gebied worden dikwijls ernstige zonden tegen het landschaps- schoon bedreven. 6 81

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 94