gemaakt tusschen een sloot of een hek. Veelal geeft
daarbij uitsluitend de berekening van kosten den door
slag, hoewel deze veelal op de totale kosten van den
weg een uiterst geringen invloed hebben. Zonder
twijfel is in onze polderstreken de sloot in den regel
de meest doeltreffende en meest harmonische begren
zing van den weg.
Is eenmaal de keuze op een hek bepaald, dan is het
vaak, of de vorm en de aard van het hek er verder
niets toe doen.
Ook wordt bij de onderhandelingen over den grond
aankoop, maar al te zeer rekening gehouden met de
wenschen van hen, die voor den wegaanleg grond
hebben af te staan, waarbij tevens reeds over den
aard van het hek wordt beslist. Men is dan geheel
afhankelijk van de smaak dergenen, die op deze wijze
toevallig op de grensscheiding van den weg invloed
oefenen.
Moet het hek als noodzakelijk kwaad worden aan
vaard, dan loont het echter alleszins de moeite dit
terwille van de schoonheid van den weg te doen aan
passen bij zijn omgeving. Het vraagstuk der landelijke
hekken wordt dan ook in de aandacht van de wegen
bouwers aanbevolen. Hierop wordt nog veel te weinig
acht geslagen, hoewel gelukkig mag worden gecon
stateerd, dat goede voorbeelden minder zeldzaam
worden.
Indien slooten de scheiding vormen, zijn bij tal van
wegen toch uitwegen voor naast den weg gelegen
landerijen noodig. De hekken, welke deze uitwegen
afsluiten, moeten doelmatig zijn, doch in landelijken
stijl worden gehouden. Wordt de verbinding met het
land door bruggen tot stand gebracht, dan is het ook
alleszins de moeite waard, deze bruggen ondergeschikt
te maken aan haar omgeving. Ook op dit gebied
worden dikwijls ernstige zonden tegen het landschaps-
schoon bedreven.
6
81