den weg, dat ongebruikt bleef, begroeid raakte met
struiken en boomen, waardoor een schilderachtig en
natuurlijk geheel ontstond. Het is dan ook geen
wonder, dat dergelijke soort wegen door den toerist
en den natuurliefhebber zeer worden gewaardeerd.
De behoeften van het verkeer op het platteland ver
anderden echter geleidelijk ook. Vooral sedert de
fiets zijn intrede deed, ontstond de behoefte aan rij
wielpaden. Doch ook aan den weg, als verbinding
met voornamere wegen, moesten andere eischen
worden gesetld. Daarnaast ontstond er groote be
hoefte aan uitbreiding van het wegennet door ont
ginning van heide tot bouw- en weiland en tot bosch,
door het droogleggen van moerassen, door intensiever
gebruik van den grond in het algemeen.
De nieuwe wegen zijn door hun stelselmatigen aan
leg, mindere breedte en grootere rechtheid in den
regel gemakkelijk te onderkennen van de oude we
gen. Door het aanbrengen van beplantingen en door
de verzachtende hand der natuur, die de strakke
kanten van de bermslooten of greppels heeft ver
brokkeld en het niet bereden gedeelte van den weg
en de slootkanten heeft doen begroeien met strui
ken en andere gewassen, hebben echter ook de on
verharde nieuwere wegen op den duur een zekere
bekoring verkregen.
Ten gevolge van de uitbreiding der verkeersmogelijk
heid, waarbij in de eerste plaats aan de fiets moet
worden gedacht, de groeiende belangstelling en de
grootere liefde voor de natuur zijn de landelijke
wegen als ontspanningswegen sterk in beteekenis
toegenomen.
De schoonheid van deze wegen is dikwijls subtiel,
zoodat verbetering er van met zorg moet geschieden.
Hieraan heeft het helaas nogal eens ontbroken. Bij
het ontwerpen van de verbetering werd al te zeer
van een bepaald systeem uitgegaande breedte werd
7i