den weg, dat ongebruikt bleef, begroeid raakte met struiken en boomen, waardoor een schilderachtig en natuurlijk geheel ontstond. Het is dan ook geen wonder, dat dergelijke soort wegen door den toerist en den natuurliefhebber zeer worden gewaardeerd. De behoeften van het verkeer op het platteland ver anderden echter geleidelijk ook. Vooral sedert de fiets zijn intrede deed, ontstond de behoefte aan rij wielpaden. Doch ook aan den weg, als verbinding met voornamere wegen, moesten andere eischen worden gesetld. Daarnaast ontstond er groote be hoefte aan uitbreiding van het wegennet door ont ginning van heide tot bouw- en weiland en tot bosch, door het droogleggen van moerassen, door intensiever gebruik van den grond in het algemeen. De nieuwe wegen zijn door hun stelselmatigen aan leg, mindere breedte en grootere rechtheid in den regel gemakkelijk te onderkennen van de oude we gen. Door het aanbrengen van beplantingen en door de verzachtende hand der natuur, die de strakke kanten van de bermslooten of greppels heeft ver brokkeld en het niet bereden gedeelte van den weg en de slootkanten heeft doen begroeien met strui ken en andere gewassen, hebben echter ook de on verharde nieuwere wegen op den duur een zekere bekoring verkregen. Ten gevolge van de uitbreiding der verkeersmogelijk heid, waarbij in de eerste plaats aan de fiets moet worden gedacht, de groeiende belangstelling en de grootere liefde voor de natuur zijn de landelijke wegen als ontspanningswegen sterk in beteekenis toegenomen. De schoonheid van deze wegen is dikwijls subtiel, zoodat verbetering er van met zorg moet geschieden. Hieraan heeft het helaas nogal eens ontbroken. Bij het ontwerpen van de verbetering werd al te zeer van een bepaald systeem uitgegaande breedte werd 7i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 82