onmiddellijke omgeving van den weg, van het karakter van het landschap, dat de weg doorsnijdt. Er zijn gevallen, waarin aan een radicale verandering beslist de voorkeur moet worden gegeven, boven een oplos sing, welke een compromis beteekent tusschen de eischen van het verkeer en het behoud van bestaande schoonheid. De radicale verbetering schept veelal de mogelijkheid, iets goeds tot stand te brengen, al zal de nieuwe aankleeding van den weg eerst in de toekomst bevrediging schenken. Behoud van bestaande schoon heid beteekent maar al te dikwijls, dat de groeivoor- waarden voor de gespaarde beplanting aanmerkelijk slechter er op worden, hetgeen kwijnen er van ten gevolge heeft. Hoewel de goede bedoeling moet wor den gewaardeerd, zullen pogingen tot behoud in zulk een geval tot mislukking zijn gedoemd. Dit is te meer jammer, indien dit gepaard moet gaan met geldelijke offers of een minder volmaakte technische oplossing. Het is in verband daarmede uiterst gewenscht, dat vóór dat tot verbetering wordt overgegaan eerst over leg worde gepleegd met ter zake kundigen, ten einde vast te stellen, welke mogelijkheden voorhanden zijn. Bij verbetering van bestaande wegen zijn dikwijls fraaie resultaten te bereiken door een nieuwen weg naast den bestaande te leggen en dezen laatste te bestemmen voor rijwielpad, ruiterpad, voetpad of parallelweg. Het is dan echter noodzakelijk, dat de groeivoorwaarden voor de bestaande beplanting, in het bijzonder aan de zijde van den nieuwen weg, niet er op achteruitgaan, bv. door het afgraven van de bermen of beschadiging der wortels. In het algemeen is afgraven van bermen niet bevorderlijk voofden groei der boomen. In den regel wordt de achteruit gang in de groei niet aanstonds duidelijk zichtbaar, althans niet voor den oningewijde. Begint zij zich eerst na enkele jaren te openbaren, dan is de zondaar zich veelal niet meer van zijn daad bewust en dus moeilijk 65 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 76