onmiddellijke omgeving van den weg, van het karakter
van het landschap, dat de weg doorsnijdt. Er zijn
gevallen, waarin aan een radicale verandering beslist
de voorkeur moet worden gegeven, boven een oplos
sing, welke een compromis beteekent tusschen de
eischen van het verkeer en het behoud van bestaande
schoonheid. De radicale verbetering schept veelal de
mogelijkheid, iets goeds tot stand te brengen, al zal de
nieuwe aankleeding van den weg eerst in de toekomst
bevrediging schenken. Behoud van bestaande schoon
heid beteekent maar al te dikwijls, dat de groeivoor-
waarden voor de gespaarde beplanting aanmerkelijk
slechter er op worden, hetgeen kwijnen er van ten
gevolge heeft. Hoewel de goede bedoeling moet wor
den gewaardeerd, zullen pogingen tot behoud in zulk
een geval tot mislukking zijn gedoemd. Dit is te meer
jammer, indien dit gepaard moet gaan met geldelijke
offers of een minder volmaakte technische oplossing.
Het is in verband daarmede uiterst gewenscht, dat
vóór dat tot verbetering wordt overgegaan eerst over
leg worde gepleegd met ter zake kundigen, ten einde
vast te stellen, welke mogelijkheden voorhanden zijn.
Bij verbetering van bestaande wegen zijn dikwijls
fraaie resultaten te bereiken door een nieuwen weg
naast den bestaande te leggen en dezen laatste te
bestemmen voor rijwielpad, ruiterpad, voetpad of
parallelweg. Het is dan echter noodzakelijk, dat de
groeivoorwaarden voor de bestaande beplanting, in
het bijzonder aan de zijde van den nieuwen weg, niet
er op achteruitgaan, bv. door het afgraven van de
bermen of beschadiging der wortels. In het algemeen
is afgraven van bermen niet bevorderlijk voofden
groei der boomen. In den regel wordt de achteruit
gang in de groei niet aanstonds duidelijk zichtbaar,
althans niet voor den oningewijde. Begint zij zich eerst
na enkele jaren te openbaren, dan is de zondaar zich
veelal niet meer van zijn daad bewust en dus moeilijk
65
5