groeid kunnen aesthetische gevoelens in hooge mate
bevredigen. Geldelijke overwegingen vormen uit den
aard der zaak dikwijls een beletsel tot voldoening
van den wensch naar breede bermen en meer plant-
ruimte. Toch mag niet worden vergeten, dat grootere
uitgaven voor grondaankoop bij voorname verkeers
wegen ten opzichte van de totale aanlegkosten veelal
van ondergeschikte beteekenis zijn. Bovendien is het
lang niet altijd noodzakelijk, langs de volle lengte van
den weg een breed profiel aan te houden. Soms kun
nen ook overhoeken, die bij den grondaankoop ont
staan door het ongunstig snijden van perceelsgrenzen,
een welkome gelegenheid bieden voor een plaatselijk
breederen opzet van de beplanting. Hoe dikwijls komt
het echter niet voor, dat wanneer het plan van beplan
ting aan de orde komt, de bestemming van de over
hoeken voor andere doeleinden is vastgelegd of dat zij
inmiddels van de hand zijn gedaan.
Het landschapsschoon in de verschillende streken van
ons land toont een eigen karakter, mede onder invloed
van de wegen en hun beplantingen.
Het hoort tot de scheppende taak van den wegen
bouwer en diens technische adviseurs, er naar te
streven de nieuwe wegen met alles wat daartoe
behoort zoo goed mogelijk te doen aanpassen bij
het meest kenmerkende van de streek, welke de weg
doorsnijdt. Slechts op deze wijze zal kunnen worden
bereikt, dat weg en landschap een harmonieerend
geheel vormen.
47