groepsbeplantingen zoo veel fraaier zijn dan de ouder- wetsche lanen. Dit wordt feitelijk beschouwd als de oplossing van het vraagstuk der moderne wegaan- kleeding. Inderdaad kunnen groepen in hooge mate bijdragen tot verfraaiing van het landschap; zij kun nen het natuurlijk karakter verhoogen. Dat groepen boomen of struiken geheel en al de laanbeplanting moeten verbannen, is een uiterste, dat zonder meer niet aanvaardbaar is. Zeker kan dit niet als een uni verseel recept gelden voor de beplanting van den modernen weg. Het komt bovendien dikwijls voor, dat al zou het aanbrengen van groepen, in verband met den aard van het landschap, de mooiste oplossing kunnen geven, de indeeling van den weg, het aan brengen daarvan in het geheel niet toelaat. Het dwars profiel is dan ook naast het tracé van den weg zéér belangrijk voor de schoonheid van het geheel. Dit wordt helaas nog lang niet algemeen genoeg door de wegenbouwers ingezien. Veelal is om geldelijke rede nen de ruimte voor beplanting tot een minimum be perkt, waarbij aan de boomen één bepaalde plaats wordt toegemeten mede met het oog op mogelijke verbreeding in de toekomst. Het begrip groep houdt niet alleen in, dat boomen afzonderlijk bijeen staan en dan liefst op onregelmatige onderlinge afstanden, maar het onderstelt daarnaast ook een min of meer duidelijke verspreiding in de breedte. Deze nu is uit gesloten als er niet een behoorlijk breede berm ter beschikking is. Het is daarom gewenscht, dat bij de vaststelling van het dwarsprofiel reeds dadelijk rekening wordt gehouden met de aanpassing van de toekomstige beplanting aan het landschap. Slechts dan zal niet steeds met ruimtegebrek behoeven te worden gekampt. Bij de aanpassing aan het landschap behoeft niet steeds te worden gedacht aan een beplanting, want ook groene bermen van behoorlijke afmetingen in een heidelandschap met heide be- 46

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 51