groepsbeplantingen zoo veel fraaier zijn dan de ouder-
wetsche lanen. Dit wordt feitelijk beschouwd als de
oplossing van het vraagstuk der moderne wegaan-
kleeding. Inderdaad kunnen groepen in hooge mate
bijdragen tot verfraaiing van het landschap; zij kun
nen het natuurlijk karakter verhoogen. Dat groepen
boomen of struiken geheel en al de laanbeplanting
moeten verbannen, is een uiterste, dat zonder meer
niet aanvaardbaar is. Zeker kan dit niet als een uni
verseel recept gelden voor de beplanting van den
modernen weg. Het komt bovendien dikwijls voor,
dat al zou het aanbrengen van groepen, in verband
met den aard van het landschap, de mooiste oplossing
kunnen geven, de indeeling van den weg, het aan
brengen daarvan in het geheel niet toelaat. Het dwars
profiel is dan ook naast het tracé van den weg zéér
belangrijk voor de schoonheid van het geheel. Dit
wordt helaas nog lang niet algemeen genoeg door de
wegenbouwers ingezien. Veelal is om geldelijke rede
nen de ruimte voor beplanting tot een minimum be
perkt, waarbij aan de boomen één bepaalde plaats
wordt toegemeten mede met het oog op mogelijke
verbreeding in de toekomst. Het begrip groep houdt
niet alleen in, dat boomen afzonderlijk bijeen staan
en dan liefst op onregelmatige onderlinge afstanden,
maar het onderstelt daarnaast ook een min of meer
duidelijke verspreiding in de breedte. Deze nu is uit
gesloten als er niet een behoorlijk breede berm ter
beschikking is. Het is daarom gewenscht, dat bij
de vaststelling van het dwarsprofiel reeds dadelijk
rekening wordt gehouden met de aanpassing van
de toekomstige beplanting aan het landschap. Slechts
dan zal niet steeds met ruimtegebrek behoeven te
worden gekampt. Bij de aanpassing aan het landschap
behoeft niet steeds te worden gedacht aan een
beplanting, want ook groene bermen van behoorlijke
afmetingen in een heidelandschap met heide be-
46