Het zal noodzakelijk zijn, er bij te vermelden, welke weg wordt bedoeld. De wegen dragen namelijk dik wijls een zeer uiteenloopend karakter. Zoo heeft een speciale autoweg aan geheel andere eischen te vol doen, dan een eenvoudige landweg, die slechts voor plaatselijk verkeer dient, waar snelheid van onderge schikt belang is. Er zijn tal van variaties tusschen hoofdverkeerswegen en het eenvoudigste voetpad. De voordeelen en de bezwaren van boomen langs al de uiteenloopende soorten van wegen moeten voor iederen weg op zich zelf en daarnaast in verband met het landschap, waarvan zij deel uitmaken, worden beoor deeld de waarde en de beteekenis van beplanting zal voor iederen weg verschillen. Zoo is bv. schaduw voor een autoweg geen vereischte, terwijl deze voor een wandelpad belangrijk kan zijn. Boomen dicht langs de verharding zijn voor snelverkeer gevaarlijk; voor een smallen weg in een waterrijken polder daarentegen kunnen ze buitengewoon nuttig zijn. De houtopbrengst van de beplantingen speelt bij tal van wegen geen of slechts een ondergeschikte rollangs verschillende wegen worden beplantingen uitsluitend met dit doel aangebracht. Langs den eenen weg staan boomen fraai, terwijl zij langs den anderen weg voor de schoonheid hinderlijk kunnen zijn. Uit een en ander blijkt wel zeer duidelijk, dat de vraagstukken, welke zich ten aanzien van beplantingen voordoen, bezwaarlijk algemeen zijn te stellenieder geval zal dan ook op zich zelf moeten worden be oordeeld. Hoewel de bezwaren van boomen langs wegen, wat betreft de veiligheid van het verkeer en de belemme ring van het uitzicht, niet geheel zijn te ondervangen, bestaat er niettemin een middel om ze te verminderen, nl. verruiming van den plantafstand. In ons land zijn onderlinge afstanden van 48 m héél normaal. Deze zijn voor wegen, welke bestemd zijn om met eenige 34

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 39