rijder. Dit wordt in den regel onderschat in tijden van het jaar, waarin mist of nevel weinig optreedt en bij droog weer het wegdek voldoende afsteekt bij de bermen. Ook de beschutting tegen zon en wind kan onder omstandigheden op het credit van de laan beplanting worden geboekt. Deze voordeelen komen vooral wielrijders en wandelaars ten goede, maar ook den autobestuurder, als bij lagen stand de zon hem het uitzicht bemoeilijkt. Schaduw op den weg doet ook weldadig aan, indien een licht gekleurd wegdek fel wordt belicht. Wegbeplantingen kunnen ook voor de defensie van groot belang zijn, doordat deze het verkeer op wegen, welke dienst moeten doen voor militair vervoer, mas- keeren, in het bijzonder uit de lucht gezien. Dichte aaneengesloten boomkruinen, welke den weg zoo veel mogelijk overkoepelen, zijn in dit geval het meest doeltreffend. Over de voordeelen van de laanbeplantingen zal in dit verband niet verder worden uitgewijd. Voor den weggebruiker zal in het algemeen de schoonheid wel hoofdzaak zijn. In het bijzonder geldt dit voor den toerist, voor wien toch veelal niet het einde der reis het doel is, doch de reis zelf. Op welke wijze kunnen de bezwaren worden onder vangen, welke dichte boomenrijen opleveren door be lemmering van het uitzicht op het den weg omgevende landschap en door vermindering van de veiligheid van het verkeer? Een logisch antwoord op deze vraag isdoor geen beplanting aan te brengen. Hoewel onder bijzondere omstandigheden deze oplossing moet worden aanvaard en er voorstanders van boomlooze wegen zijn, mag niet uit het oog worden verloren, dat bij de keuze van deze radicale oplossing ook de voordeelen prijs wor den gegeven. De zooeven gestelde vraag is echter veel te algemeen. 33 3

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 38