die van f 200.000.heeft gegeven. Voor de overige 5 ton hebben de belanghebbende gemeenten leeningen gesloten. De 14 tollen op dezen weg brachten jaarlijks 13.600.op, hetgeen niet voldoende was voor dek king van de uitgaven wegens rente en aflossingjaar lijks was er een tekort van 10.000. „Maar het verlangen naar spoorwegen heerscht „sterk", schrijft Baron Sloet, „en men spreekt er van, „om ook een spoorweg langs de Zuiderzee te leggen „kwam deze tot stand, dan zou art. 1 der concessie „moeten zijnovername van den straatwegof „faillietverklaring der daarbij betrokkene gemeenten." De invloed van de spoorwegen was van dien aard, dat op verschillende wegen het onkruid door de bestra tingen groeide en klinkerwegen gewied moesten wor den. Men was er zoo van doordrongen, dat de wegen als doorgaande verbindingen hadden afgedaan, dat op verschillende plaatsen de breedte van de verharding werd versmald. Ook werden op sommige plaatsen ge deelten van de bermen verkocht. Hier en daar valt dit thans nog waar te nemen, doordat boomen, welke kennelijk destijds tot de beplanting van den weg hebben behoord, achter de tegenwoordige grens van den weg worden aangetroffen. Uit den aard der zaak werd ook op het onderhoud sterk bezuinigd. Veelal werden de kosten daarvan be streden uit de opbrengst der tollen; deze brachten belangrijk minder op dan voorheen, zoodat de finan ciering groote moeilijkheden veroorzaakte. Naarmate het spoorwegnet werd uitgebreid en toen vervolgens tevens de locaalspoorwegen en de tram wegen werden aangelegd, werd het belang van de gewone landwegen op den achtergrond gedrongen. Van het aanleggen van nieuwe wegen of het herzien van ons wegennet was natuurlijk geen sprake. Aan het onderhoud werd te weinig zorg besteed om de bestaande wegen in goeden staat te houden; bij aan- 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 24