die van f 200.000.heeft gegeven. Voor de overige
5 ton hebben de belanghebbende gemeenten leeningen
gesloten. De 14 tollen op dezen weg brachten jaarlijks
13.600.op, hetgeen niet voldoende was voor dek
king van de uitgaven wegens rente en aflossingjaar
lijks was er een tekort van 10.000.
„Maar het verlangen naar spoorwegen heerscht
„sterk", schrijft Baron Sloet, „en men spreekt er van,
„om ook een spoorweg langs de Zuiderzee te leggen
„kwam deze tot stand, dan zou art. 1 der concessie
„moeten zijnovername van den straatwegof
„faillietverklaring der daarbij betrokkene gemeenten."
De invloed van de spoorwegen was van dien aard, dat
op verschillende wegen het onkruid door de bestra
tingen groeide en klinkerwegen gewied moesten wor
den. Men was er zoo van doordrongen, dat de wegen
als doorgaande verbindingen hadden afgedaan, dat op
verschillende plaatsen de breedte van de verharding
werd versmald. Ook werden op sommige plaatsen ge
deelten van de bermen verkocht. Hier en daar valt dit
thans nog waar te nemen, doordat boomen, welke
kennelijk destijds tot de beplanting van den weg
hebben behoord, achter de tegenwoordige grens van
den weg worden aangetroffen.
Uit den aard der zaak werd ook op het onderhoud
sterk bezuinigd. Veelal werden de kosten daarvan be
streden uit de opbrengst der tollen; deze brachten
belangrijk minder op dan voorheen, zoodat de finan
ciering groote moeilijkheden veroorzaakte.
Naarmate het spoorwegnet werd uitgebreid en toen
vervolgens tevens de locaalspoorwegen en de tram
wegen werden aangelegd, werd het belang van de
gewone landwegen op den achtergrond gedrongen.
Van het aanleggen van nieuwe wegen of het herzien
van ons wegennet was natuurlijk geen sprake. Aan
het onderhoud werd te weinig zorg besteed om de
bestaande wegen in goeden staat te houden; bij aan-
19