vormdq, werd een schema opgesteld, waarbij werd
uitgegaan van 4 punten der groote doorgaande wegen
en wel Amsterdam, 's-Gravenhage, Brussel en Ostende.
Hierbij werd gevolgd het bij K.B. van 25 Juli 1816
opgestelde tableau omtrent de verdeeling en de bena
ming der groote wegen van het Rijk.
Het schema van 1821 verdeelde de wegen van 1816 in
twee klassen. De wegen der eerste klasse kwamen in
beheer bij het Rijk, terwijl die der tweede klasse
onder de Staten der Provinciën werden gesteld met
oppertoezicht van het Rijk.
Een verdere verandering volgde bij de wet van 17
December 1822, waarbij het Amortisatie-syndicaat
werd ingesteld. De groote wegen der iste en 2de
klasse, benevens de overige wegen, welke door het Rijk
uit de opbrengst van tollen werden onderhouden, wer
den bij K.B. van 12 Aug. 1828 onder beheer van het
amortisatie-syndicaat gebracht.
Het K.B. van 20 Januari 1829 „nopens het toezigt en
het beheer der groote wegen en het bouwen van
woningen daarlangs", dat werd uitgevaardigd om de
behoorlijke uitvoering te verzekeren van het K.B. van
12 Aug. 1828, bevatte ook een artikel over de beplan
tingen. Het bepaalde„Het beplanten der groote
„wegen van de iste en 2de klasse zal geschieden door
„de zorg en voor rekening van het Amortisatie-Syn
dicaat, zullende de Permanente Commissie uit het
zelve aan Ons in den loop van het jaar 1829 eene
„opgave inzenden van de concessiën welke er, hetzij
„aan particulieren, hetzij aan gemeenten of openbare
„instellingen, tot het beplanten van sommige dier
„wegen zijn verleend, of van het regt, hetwelk eenige
„derdens daarop mogten hebben met zoodanige voor-
„dragt, omtrent de voortduring of overneming daar-
„van, als zij vermeenen te behooren."
Het beheer der wegen onder het Amortisatie-Syndi
caat heeft geduurd tot de opheffing daarvan in 1840.
14