grenzen, nadat in 1741 en 1742 het gedeelte van den Bosch tot de barrière te Best voor rekening van de stad 's-Hertogenbosch was gelegd. Bij deze gelegenheid liet de stad 's-Hertogenbosch een fraaie penning slaan, om deze belangrijke gebeurtenis bij het nageslacht in her innering te doen voortleven. Deze penning draagt het opschrift„Mercaturae commodo, civium bono" ten gerieve van den koophandel en tot welzijn der burgers. Eerst in 1814 werd door bestrating van 13 km deze weg voltooid. Hoewel de geschiedenis van het totstandkomen en van den groei van ons voornaamste wegennet uiterst be langwekkend is, kan daarop te dezer plaatse toch niet diep worden ingegaan. Thans nog iets over de bestratingen onder de Keizer lijke decreten. Voor Rijksrekening werd tusschen 1810 en 1813 de weg van Breskens naar Sluis ter lengte van ruim 18 km gelegd. Nadat in het laatst der 17de eeuw en in het midden der 18de eeuw twee gedeelten in Noord-Holland van den weg van Amsterdam naar Utrecht, Gorinchem, Breda tot de Belgische grens met keien waren bestraat door het Hoogheemraadschap van de Diemermeer en de stad Amsterdam, werd in 1812 en 1813 deze weg voor rekening van het Rijk met klinkers bestraat. De voortgang van den aanleg en de verharding onzer hoofdwegen stond uit den aard der zaak in nauw verband met de ontwikkeling van het beheer en de administratie der verbindingen in de onderscheidene Nederlandsche gewesten. De eerste ordening in de administratieve geschiedenis der Rijkswegen kwam feitelijk eerst in 1811 tot stand. Bij Keizerlijk decreet van 21 October 1811 werden eenige voorname verbindingen tot Keizerlijke wegen verklaard. De wegen werden van toen af op kosten van het Keizerrijk onderhouden en de daarop aan wezige tollen werden opgeheven. Het type van weg in het Napoleontische tijdperk, hield 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 13