trokken de zware met 4 of 5 paarden bespannen Hes- senkarren. Deze voerden goederen uit Duitschland en tot zelfs uit Italië aan. Deze landhandel wekte wel eens de afgunst van het zeevarende Holland op, in verband waarmede er op werd aangedrongen, om dezen handel met zware rechten te belasten. Nog tot in de vorige eeuw zag men volgens Baron Sloet de Hessenkarren met zwartsel beladen te Arnhem aan komen. Deze Hessenwegen zijn genoemd naar het gebruik door de Hessenkarren. Merkwaardig is het echter, dat in de nabijheid van deze wegen praehistorische heuvels en vindplaatsen uit het steentijdperk zijn aangetroffen, waaruit zou kunnen worden afgeleid, dat de oorsprong, althans van sommige dezer wegen, van veel ouderen datum moet zijn. Deze naar de tegenwoordige begrip pen hoogst gebrekkige wegen zonder of plaatselijk met een primitieve verharding volgden de van nature best begaanbare plaatsen; zij vermeden dus zooveel mogelijk slappen bodem, doch maakten ge bruik van de zandruggen in moerassen en volgden in laag gelégen streken de hoogst gelegen gedeelten; daarentegen werden uit den aard der zaak in heuvel achtig terrein de hoogten zooveel mogelijk ontgaan en de plaatsen met het geringste verhang uitverkoren; de loop dezer wegen paste zich zooveel mogelijk aan bij de natuurlijke gesteldheid van het terrein. Dit was van meer belang dan het volgen van de kortste verbin ding snelheid was nog slechts van ondergeschikte be- teekenis. Er wordt meer en meer onderscheid gemaakt tusschen Hessenwegen en Hanzewegen. Met Hanzewegen wor den de verbindingen der voormalige Hanzesteden aan geduid. Gemiddeld zullen ze niet ouder zijn dan de 14de eeuw, hoewel ze gedeeltelijk ook oudere routes zullen hebben gevolgd. Het begrip Hessenweg blijft dan beperkt tot die wegen, welke uit het hart van het 8

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 11