westen van het land moest het vervoer voornamelijk te water geschieden. Merkwaardig is het, dat uit het laatst der 18e eeuw voorbeelden bekend zijn, dat aan het verkeer te land de voorkeur werd gegeven boven dat te water. Hoewel de Rijn over een groote lengte als internationale ver binding kon worden gebruikt, waren de scheepvaart- tollen blijkbaar zoo zwaar, dat het de moeite loonde voor den Amsterdamschen handel, den Oude IJssel op te varen tot in het Munstersche, waarna verder de straatweg naar het Zuiden werd gebruikt om de Rijn tollen te ontgaan. Oude wegen komen overal in ons land voor, zelfs in de lage streken. Het meest bekende voorbeeld is wel licht de Oude weg van Kralingen, waarbij onmiddellijk het gezegde „zoo oud als de weg van Kralingen" in de gedachte komt, en de zg. Gravinnewei dwars door Friesland. Het is niet onwaarschijnlijk, dat deze laatste weg heeft geloopen van Coevorden over Nes bij Akkrum door het Sneekermeer naar Workum en ver moedelijk vandaar naar Stavoren. Met de weg van Kralingen is hoogstwaarschijnlijk de Oude Dijk be doeld, die vrij algemeen als een gedeelte van de oude bedijking wordt beschouwd, die vóór den aanleg van den Hoogen Zeedijk in de 2e helft der 13de eeuw als een zomerdijk langs de delta der Rotte liep. De Oude weg van Kralingen is te beschouwen als een gedeelte van den weg van Dordrecht over Hillegersberg naar de kust. Zijn ontstaan wordt vroeger dan de 11 de eeuw gedagteekend. Uit het Oosten en midden van ons land zijn de oude Hessenwegen bekend, waartoe ook de zg. Heelwegen in de Graafschap dienen te worden gerekend. Het is niet bekend, uit welken tijd deze wegen dagteekenen. Ze worden veelal voor vroeg Middeleeuwsch gehouden. De naam Hessenweg is naar alle waarschijnlijkheid echter niet ouder dan de 17de eeuw. Langs deze wegen 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 10