wust te worden, dat in dit opzicht verbetering noodig is. In een nummer van een voor weder- verkoopers bestemd blaadje van een der groote be drijven komt o.a. de volgende raadgeving voor „Zorgt ervoor, dat Uw zaak en het materiaal buiten Uw zaak, reclame enz., zoo min mogelijk landschap en stedenschoon bederven. U verhoogt daarmede het aanzien van Uw eigen bedrijf en bewijst daarmede tevens een dienst aan het automobilisme in het algemeen Deze opwekking verdient waardeering. Het is te hopen, dat de wederverkoopers er toe kunnen worden gebracht, met de noodzakelijke welstandseischen ten volle rekening te houden. In het bijzonder zal daar bij ten aanzien van de gebezigde felle kleuren, die in den loop van den tijd op den smaak reeds zulk een verderfelijken invloed hebben geoefend, naar een bevredigende oplossing moeten worden gestreefd. De laatste jaren hebben verschillende instanties zich moeite gegeven, verbetering in den vorm, de plaat sing e.d. van de benzinestations te verkrijgen. Het zou reeds veel gewonnen zijn, indien deze pogingen er toe mochten leiden, dat aan de benzinestations de aan dacht zal worden geschonken, die voor het behoud van een gaaf Nederlandsch landschap dienstig is. Een euvel, dat met reclame verband houdt, bestaat in het aanbrengen van bekendmakingen, aanplak biljetten e.d. op allerlei in het oog vallende plaatsen, waartoe bij voorkeur de stammen van boomen op hoekpunten worden uitgekozen. Dikwijls worden voor deze tijdelijke reclame dezelfde boomen ge bruikt, zoodat deze ten gevolge van de herhaaldelijke verwondingen door spijkers, punaises e.d. op den duur een pokdalig uiterlijk verkrijgen, terwijl daarnaast de restanten papier een uiterst slordigen indruk maken. Behalve dat boomen als reclamezuilen worden mis bruikt, ziet men meer gevallen langs den weg, 88

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 101