vaststellen, dat er de laatste jaren heel wat verbe terd is; de prettige berijdbaarheid van vele nieuwe wegen met hun mooie fietspaden werkt er trouwens niet weinig toe mede om den modernen wegenbouw te waardeeren, ook zelfs dien in het polderland. Vele wegen en paden hebben ons nader tot het na tuurschoon gebracht. De beruchte rechte lijn vindt tegenwoordig niet zooveel bewonderaars meer, en ook is men de gewoonte kwijt geraakt om boomen en heesters te planten, die heelemaal niet in het landschap passen in die gevallen was verzuimd de W.I.L. te raadplegen. Langs vele wegen komt nu een waarlijk kunstzinnig en biologisch verantwoorde beplanting voor, tus- schen het groen zijn mooie uitzichten vrij gelaten, deze landschapsverzorging verdient steeds meer onze waardeering. Het is onmogelijk in dit werkje op allerlei concrete gevallen in te gaan, het boven genoemde boekje van de W.I.L. en het in de Heem schut-serie verschenen werkje van ir. G. Overdij- kink geven de noodige opheldering. Met onze spoorwegen is het een ietwat ander ge val, nieuwe spoorlijnen worden ternauwernood meer aangelegd. Hun invloed op de landschappe lijke schoonheid is niettemin groot, en wat boven dien voor de spoorwegreizigers een ding van belang is: de omgeving van menige spoorbaan laat te wen- schen over. Op hoeveel plaatsen zou een eenvoudige beplanting allerlei leelijkheid aan het oog onttrek ken. De mogelijkheden eener aesthetische verzor ging zijn echter minder groot dan bij de gewone 101

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 118