In de oude cultuurlandschappen is, dank zij de een voudige ontginningen en bedrijfsverhoudingen van vroeger eeuwen, een harmonie tusschen cultuur en natuur ontstaan (bijvoorbeeld in Twenthe, Zuide lijk Brabant, langs den duinrand), in de nieuwe moet deze harmonie worden tot stand gebracht. Als voorbeeld van dit laatste noemden wij den Wierin- germeerpolder. Maar er is voor ons land nog alle aanleiding om nog eenige aandacht te besteden aan „details", waarmede wij dan bedoelen onze wegen, kanalen, spoorwegen, dorpen, parken en plantsoenen. Voorts moet nog op enkele euvelen gewezen worden, die het natuurschoon afbreuk doen, zooals vuilstort plaatsen, slechte bebouwingen, autobelten en re- clame's, terwijl ten slotte nog een enkel woord zal worden gezegd over de mogelijkheid, welke de mo derne stedebouwkunde biedt om de schoonheid van de Nederlandsche landschappen in algemeenen zin te handhaven en te bevorderen. De wegen, zoowel de water- als de landwegen, vor men een uiterst belangrijk onderdeel in het land schap. Ons leven speelt zich voor een groot deel om en op de wegen af, honderdduizenden ondervinden hun aanwezigheid als een voortdurende ervaring, zij het vaak onbewust. De meesten realiseeren zich niet hoe het met de aankleeding van een weg ge steld is, als hij maar goed bruikbaar is dan is men voldaan. Zoo dachten tot ons leed de wegenbou wers er ook over. Schoonheid is luxe, wie daarvoor voelde kon het zelf betalen. Zoo zijn er honderden 99

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1943 | | pagina 116