waarbij de figuren een eigenaardige hoekige be weeglijkheid vertoonen. De achtergrond wordt gevormd door gebouwen, waaronder een kerk, die een gemetamorphoseerde Martinikerk gelijkt, de gebouwen van Jeruzalem voorstellend. De toren en ook de kerk hebben geen gothische, maar re naissance vormen gekregen, terwijl in den toren op elke verdieping slechts één nis, in plaats van drie, is geschilderd. Dat de toren zonder spits is weergegeven, wijst er op dat deze omstreeks het midden der 16de eeuw nog op zijn voltooiing wachttede schilderingen zijn ook blijkens kostuum en architectuur niet later dan omstreeks het mid den der eeuw gemaakt. Het volgende tafereel: Christus voor Pilatus toont dezen zittende op een troon voor een op eigenaardige wijze met gothische en renaissance vormen getooid gebouw, zijn handen wasschend boven een waschbekken, dat een dienaar op één knie gezonken, voor hem houdt, terwijl een tweede uit een kan hem water over de handen schenkt. Van links brengen twee krijgsknechten Christus voor Pilatus' zetel. In kleine ruimten van de achtergrond-architectuur ziet men twee groepen, Christus wordt de mantel omgehangen en de Bespotting; ook hier weer een stukje land schap met landelijke woning. Het laatste tafereel isde Kruisiging, waar Christus tusschen de boos wichten hangt en links Maria neerzinkt, gesteund door Johannes, terwijl eenige mannen rechts Christus bespotten. Van het landschap op den 40

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 56