Laatste Oordeel was geschilderd. Een interessant en door zijn groote afmetingen imponeerend stuk is deze schildering geweest. Zij is echter te zeer beschadigd dan dat het verder blootleggen en restaureeren zou loonen. Beter bewaard zijn de schilderingen in de nissen onder de vensters, die wij in de volgorde der voorstellingen zullen be kijken. In de middelste smalle nissen is links: de Maagd Maria afgebeeld. Tegenover haar, waar de schildering verloren is gegaan, moet de Aartsengel Gabriel gestaan hebben, die haar de blijde boodschap bracht. Twee ernstig geschonden voorstellingen zien wij, gaande naar rechts: de Geboorte van Christus en de Herders, waarvan er een den doedelzak bespeelt. Beter bewaard zijn over het geheel de schilderingen in de twee maal vier groote nissen. Zoo volgt: de Aanbidding der Koningen, waar de Madonna met het Kind voor een bouwwerk in renaissance stijl gezeten, door de drie Koningen in 16de eeuwsche kleedij zooals dat gebruikelijk was wordt genaderd. Blauw, geel, bruin, groen zijn de frissche kleuren, die het plaatselijk geschonden tafereel verlevendigen. Zeer goed bewaard is de voorstelling van: de Opdracht van den kleinen Jezus in den tempel, tevens een der best geschilderde tafereelen. Voor een zwaren poortvormigen boog, eveneens in den stijl der 16de eeuw, ligt op een tafel het Christuskind, omringd door de vrouwen en mannen. Op den voorgrond knielt, met den rug naar den toeschouwer, een 38

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 54