ook in Haarlem zich steeds meer voelende Re genten. In 1630 beginnen een reeks van wijzigin gen in barokstijl. Bordes en hoofdtrap worden ver nieuwd, waarbij helaas gesloopt werden de graven- beeldjes en leeuwtjes, die Van Saenredam nog in 1628 op den stadhuispui kon teekenen (zie afb. 1). Dan wordt boven de oud-gotieke poort, om lijst door profileeringen, een portiek met gebroken fronton gebouwd. In 1633 komt de stadbouwmeester Salomon de Bray aan het stadhuis getuigen van zijn bewonde ring voor Hendrick de Keyser. De Bray leverde het plan en waarschijnlijk ook het beeldhouwwerk van den rijk versierden barok-gevel, die aan het stad huis het meest naar voren springt en een Justitia als hoofdfiguur heeft. Typeerend voor De Key- ser's invloed is de verspreiding der pilasters over den geheelen gevel. In 1886 werd deze gevel zoogenaamd in getrouwe navolging, vernieuwd. Zoo werd ook de ongelijkheid der vensteromlijs tingen weer aangebracht, daar het middelste ko zijn tot 1835 de deur omsloot, waardoor de op het stadhuis veroordeelden uit de Justitiekamer het schavot betraden. Ondanks al den lateren bouwijver is het mooiste behouden deel van den gevel het smalle terugspringende middenstuk bo ven de nog open bogen met oud-gotieke profilee ring en middeleeuwsch beeldhouwwerk. 71

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1942 | | pagina 77