ook in Haarlem zich steeds meer voelende Re
genten. In 1630 beginnen een reeks van wijzigin
gen in barokstijl. Bordes en hoofdtrap worden ver
nieuwd, waarbij helaas gesloopt werden de graven-
beeldjes en leeuwtjes, die Van Saenredam nog in
1628 op den stadhuispui kon teekenen (zie afb.
1). Dan wordt boven de oud-gotieke poort, om
lijst door profileeringen, een portiek met gebroken
fronton gebouwd.
In 1633 komt de stadbouwmeester Salomon de
Bray aan het stadhuis getuigen van zijn bewonde
ring voor Hendrick de Keyser. De Bray leverde het
plan en waarschijnlijk ook het beeldhouwwerk van
den rijk versierden barok-gevel, die aan het stad
huis het meest naar voren springt en een Justitia
als hoofdfiguur heeft. Typeerend voor De Key-
ser's invloed is de verspreiding der pilasters over
den geheelen gevel. In 1886 werd deze gevel
zoogenaamd in getrouwe navolging, vernieuwd.
Zoo werd ook de ongelijkheid der vensteromlijs
tingen weer aangebracht, daar het middelste ko
zijn tot 1835 de deur omsloot, waardoor de op
het stadhuis veroordeelden uit de Justitiekamer
het schavot betraden. Ondanks al den lateren
bouwijver is het mooiste behouden deel van den
gevel het smalle terugspringende middenstuk bo
ven de nog open bogen met oud-gotieke profilee
ring en middeleeuwsch beeldhouwwerk.
71